onsdag 21 januari 2015

Storkonsument på ÄGG och SMÖR ❤️

Sen vi började lite smått med LCHF. Så har vi blivit storkonsumenter på både ÄGG, SMÖR och GRÄDDE .


Nu är det så att vi följer inte strikt, men vi äter inte mycket kolhydrater alls, som potatis , ris eller pasta.
Jag bakar mitt bröd själv enligt LCHF.


Det här brödet bakade jag idag.
Receptet ( originalet ) kommer från 
Birgitta Höglunds blogg. 
En mycket inpererande blogg.
Sök henne på Google .

Jag gjorde om det lite.
Mitt recept kommer här:


Valnötsbröd

6 ägg
300 g keso
2 dl valnötter
150 g smör
2 dl mandelmjöl
1 dl bovete
2.5 dl pofiber
3/4 dl linfrön
2 msk brödkryddor 
3 tsk bakpulver 
1,5 tsk salt
Sätt ugnen på 150 grader
Ta ett smörpapper i en avlång bakform
Blanda alla torra ingredienser.
Vispa äggen tjockt och rör i keson, vinäger och det smälta och avsvalnade smöret.
Blanda så ner det torra, rör om väl
Häll över smeten i formen, tryck till med en fuktat hand för att jämna till.
Täck med aluminium folie, och grädda i 45 min.
Ta bort folien och grädda i  45 min. till

Låt svalna i formen, låt kallna på gallret.
Skär i skivor och styckefrys brödet.
Ta fram bara det du vill äta rosta dom, smakar som nybakat

Det här brödet är min favorit, såå gott!

Prova du också ❤️

Bakade semlor också.

Minisemlor så goda , du får hålla kolla in bloggen, då jag väntar ett tag med att lägga ut receptet! Det är ju inte fettisdag ännu !!


Ha det så gott alla och lev väl!
Kram //Nettan

Avslutar med en bild från Alanya som är mitt resmål nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar